Golf van Biscaje - Reisverslag uit Camariñas, Spanje van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu Golf van Biscaje - Reisverslag uit Camariñas, Spanje van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu

Golf van Biscaje

Blijf op de hoogte en volg Roelf

28 Juli 2012 | Spanje, Camariñas

Falmouth UK - Camarinas Spanje. Totaal 585 zeemijl afgelegd in 6 etmalen en 2,5 uur. Gemiddelde snelheid per uur ca. 4 knopen.

Dag 1 en 2.
Zondagochtend 22 juli ca. 10:15 uur vertrokken. Zwakke wind, ZW 2-3 Bft, die in het begin van de avond haast wegvalt. Dan is het dobberen met een snelheid van ca. 0,7 knopen per uur. Dat schiet dus niet op.Af en toe de motor bij om stroom te draaien. Dat helpt iets in de snelheid. Ook is de wind gedraaid van W naar ZW, dus moeten we van af de Scilly eilanden nog steeds tegen de wind opkruisen naar het zuiden. Veel zeemijlen aflegggen met weinig afgelegde weg. Als dit niet veranderd wordt de overtocht wel wat langer dan de geplande vijf dagen!

Dag 3.
De wind draait gelukkig naar het NNO, maar is nog steeds aan de zwakke kant en onstabiel. Eerste bezoek van een groepje dolfijnen gehad. Met de gennaker op halen we iets meer snelheid, maar moeten het grootzeil weggehalen, want die vangt te veel wind af om de gennaker goed bol te laten staan. Totale afstand op dag 3 slechts 63 zeemijlen over 22 uur. Een gemiddelde van rond de 3 knopen per uur. Niet best! 's-Avonds uit veiligheid de gennaker gewisseld voor de genua. Is wat hanteerbaarder gedurende de nacht, mocht er toch wat meer wind komen.

Dag 4.
Windrichting iets gunstuger en stabieler. Grootzeil weer bij en met ca. 5 knopen en een koers van 185 graden richting Spanje. In de middag weer de genua verwisseld voor de gennaker. Snelheid ca. 6,5-7 knopen. Voor de nacht weer zeil geminderd. Hadden er later spijt van want de wind viel weer weg.

Dag 5 en 6.
Overdag niet veel anders dan dag 4. Ín de nacht van dag 5 trekt de wind goed aan. Alex tikte zelfs even een snelheid aan van 9,3 knopen. Wederom dolfijnen op bezoek. In de nacht van dag 6 weer weinig wind, totdat we tussen de lichte mist de noordkust van Spanje lichtjes zagen opdoemen en de wind wwer aantrok en uit N richting blies. Na het ronden van Cabo Villano de Ria Camarinas in, waar aan de NW kant het jachthaventje ligt. We lagen daar aangemeerd op 27 juli om 14:45 uur. Na een heerlijke douche, als herboren genoten van een heerlijke Pulpo a la Galicia. Een authentiek Galicies gerecht van inktvis in het vissersdorpje waar verder weinig te zien is en zichtbaar last heeft van de crisis.

In de namiddag gaan we onderweg en varen de nacht door om in de morgen aandenken te komen in Bayona. Het laatste haventje van Spanje ca. 70 zeemijl zuidelijker.

Tot later.

• 21 September 2012 - 16:55

Monica...:

hai roelf alls god met je....????? sampai dimana sekarang?

Roelf

Welkom op de website van Roelf Hekman aan boord van zeiljacht Pelangi. Het doel van deze site is om een journaal bij te houden van mijn voorgenomen zeezeilreis voor onbepaalde tijd. Het vertrek van die reis staat gepland voor voorjaar 2012 met mijn zeiljacht Pelangi. Zij is een Standfast 40S met een lengte over alles van 12,20 meter, ontworpen door Frans Maas en gebouwd in 1978 op de Standfast werf te Breskens. Sinds september 2007 is zij in mijn bezit. Het jaar eropvolgend is gebruikt voor vervangingen en aanpassingen, zodat ze uitgerust zal zijn voor een dergelijke reis. Vanaf eind 2008 ligt ze in Marina Seaport te IJmuiden en sinds april 2009 woon ik permanent aan boord. Tot het vertrek in 2012 zal de tijd gebruikt worden om nog de nodige puntjes op de "i" te zetten en meer ervaring met haar op te doen. Op de landkaart hieronderde wordt de actueel afgelegde route bijgehouden. De route zoals ik die graag zou willen varen staat op de kaart onder "Reisverslagen/Geplande route". Of de afgelegde route ook zo zal zijn is echter van diverse faktoren afhankelijk, waarvan ik sommige niet zelf in de hand zal hebben. Zie verder "Reis". OOK OP ZEE PER E-MAIL (ALLEEN TEKST!) BEREIKBAAR: ph4136apenstaartsailmail.com MIJN REGULIERE E-MAIL IS: pelangi102apenstaarthotmail.com OF MAAK CONTACT VIA DE BOX "REACTIE PLAATSEN" ONDER AAN DE PAGINA VAN EEN REISVERSLAG nnnn

Actief sinds 06 Juli 2010