Alcoutim-Olhao - Reisverslag uit Olhão, Portugal van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu Alcoutim-Olhao - Reisverslag uit Olhão, Portugal van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu

Alcoutim-Olhao

Door: Roelf Hekman

Blijf op de hoogte en volg Roelf

30 September 2012 | Portugal, Olhão

We liggen voor anker in Olhao. Gisteren aangekomen om ca. 17:10 uur LT van uit Alcoutim, waar ik om ca. 08:30 uur LT ben vertrokken. De vorige keer schreef ik dat ik de waarschijnlijk de volgende dag de rivier de Guadiane weer terug zou afzakken. Het werd iets later. De reden was de "Guadiana Glow". Heb daar in Alcoutim op de rivier vijftien fijne dagen gehad. Een leuk stel yachties ontmoet. Voornamelijk Engelse, Ierse en Nederlandse. Zij treffen elkaar voornamelijk in en rond de Riverside Tavern. Met als gezellig hoogtepunt vrijdag avond. Dan wordt er met z,n allen daar gegeten en gedronken. De eigenaar heeft dan voor de zeilers een "special" voor niet de duur. Ook wordt er af en toe op de grotere schepen een barbecue gehouden. Vandaag een op de kade van Alcoutim. Dat gaat Australian style: BYO (Bring Your Own-food and drinks). Ook de uitnodiging voor een etentje bij Marcel en Paul op de Finca zal ik nog wel een tijdje herinneren. Reuze gezellig en de spaghetti van Marcel was verrukkelijk.
Haast alle dagen volop zon en een temperatuur van tussen de 27 en 30 graden. Alleen de laatste vier dagen is het weer wat omgeslagen. Bewolkt en ´smorgens wat regen. Ook de temperatuur daalde. Zelfs zoveel dat ik vrijdag 28 september in een lange (zomer)broek, shirt met lange mouwen, sokken en schoenen aan liep. Heb die laatste dagen wel de gelegenheid te baat genomen om wandelingen langs de rivier en door d heuvels te maken, wat met die warmte van ervoor is dat moordend. Prachtige natuur.
Zoals eerder gezegd gisteren morgen om 08:30 uur LT anker op in Alcoutim, zodat ikstroomafwaarts de stroom grotndeels mee had en in Ayamonte ca. 2 uur voor hoog water het zeegat uit kon. De rivier en haar monding bij Ayamonte zijn best wel tricky en je moet constant je dieptemeter in de gaten houden. Soms stond er nog maar 50cm water onder de kiel. Maar we hebben het gered zonder vast te lopen.
De terugweg naar Olhao ging voorspoedig. Omdat de wind west was, dus tegen, het stuk op de motor ggevaren. Als ik tegn de wind in had gekruist, had ik nooit voor donker en met hoog water Olhao binnen kunnen lopen.Dat is wel gewenst, want de aanloop de lagune bij Culatra in en het kanaaltje naar Olhao zijn ook een tricky stuk water met droogvallende zandplaten (grote en uitgestrekte) bij eb.
Ongeveer twee zeemijl voor de ingang naar de lagune kreeg ik bezoek van de Portugese marine. Een kleine patrouilleboot, de P1150, sprak me over de radio aan en vroeg me vaart te minderen zodat er een "boarding crew" bij me aan boord kon stappen. Aardige jonge matrozen, drie stuks, die waarschijlijk niet veel anders te doen hadden. Een bestuurder van de rubberboot en twee kwamen aan boord. Ze controleerden mijn papieren en die van de boot. Als ook de keurings-/geldigheids-data van de noodvuurpijlen, de reddingsvesten, het reddingsvlot, de brandblussers en de EPIRB (een noodbaken die signalen uitzendt die gehoord worden door de kustwacht). Alles in orde.
Even zo goed een aardige afleiding cq ervaring.
In Olhao blijf ik tot maandagmiddag voor anker liggen. Dan heb ik met een werf afgesproken. Die zetten de boot op de kant. Ze blijft daar tot eind maart en 1 april gaat ze weer het water in. In de periode dat ze op de kant staat ga ik in de laatste week van oktober t/m begin februarie naar Nederland. Familie en kennissen bezoeken, onderdelen voor de boot kopen, dokters checkup e.d. Voor en na het bezoek aan Nederlandwordt er aan de boot geklust.
Tot later (waarschijnlijk in het nieuwe jaar)

• 02 Oktober 2012 - 19:32

Andre'en Jeanne:

Zo te lezen heb je het geweldig naar je zin , heel fijn voor je.We zijn wel jaloers op het mooie weer dat je daar al die tijd gehad heb

• 30 Juni 2013 - 13:14

SHISHCO Koopmans SY:

Beste (Ex) Vertrekker,

We zijn/komen dit jaar weer terug in Nederland. Thuis zijn is heel tweeslachtig. We zijn blij onze dierbaren weer om ons heen te hebben maar wat missen we de warmte, de vrijheid, de zee en nog zo ontelbaar veel mooie dingen van onze reis.

Om zo’n reis wat prettiger af te ronden leek het ons leuk om de Ex Vertrekkers nog eens bij elkaar te krijgen. Een soort reunie in oktober of november, ergens in het midden van het land. Dan kunnen we onze reis nog eens herbeleven en oude contacten weer opfrissen.

Als programma idee( naar keuze bij te wonen );
    ’s Morgens - Bijpraten bij de koffie
    ’s Middag - Lezing van een inspirerende zeiler o.i.d.
    ’s Avonds – Napraten bij diner en/of borrel

Als dit je wat lijkt stuur dan z.s.m., onverplicht, je e-mail-adres naar shishco@live.nl
    omdat de weblogs e.d. in de komende tijd van internet zullen verdwijnen en we jullie dan niet meer terug zullen kunnen vinden.

We houden je op de hoogte van de vorderingen en hopen op een grote opkomst.

S T U U R J E M A I L A D R E S naar shishco@live.nl

Zeilgroet
    Frans & Janny
    SHISHCO
    06-51-501059

• 20 Mei 2014 - 12:11

Ferry Van Rossum:

Hi Roelf

Ik kom je tegen op deze site , hoe is het ?

Waar zit je nu ? groeten ook van Roel Vos (staat naast me) vos.air.b747@hotmail.com

Roelf

Welkom op de website van Roelf Hekman aan boord van zeiljacht Pelangi. Het doel van deze site is om een journaal bij te houden van mijn voorgenomen zeezeilreis voor onbepaalde tijd. Het vertrek van die reis staat gepland voor voorjaar 2012 met mijn zeiljacht Pelangi. Zij is een Standfast 40S met een lengte over alles van 12,20 meter, ontworpen door Frans Maas en gebouwd in 1978 op de Standfast werf te Breskens. Sinds september 2007 is zij in mijn bezit. Het jaar eropvolgend is gebruikt voor vervangingen en aanpassingen, zodat ze uitgerust zal zijn voor een dergelijke reis. Vanaf eind 2008 ligt ze in Marina Seaport te IJmuiden en sinds april 2009 woon ik permanent aan boord. Tot het vertrek in 2012 zal de tijd gebruikt worden om nog de nodige puntjes op de "i" te zetten en meer ervaring met haar op te doen. Op de landkaart hieronderde wordt de actueel afgelegde route bijgehouden. De route zoals ik die graag zou willen varen staat op de kaart onder "Reisverslagen/Geplande route". Of de afgelegde route ook zo zal zijn is echter van diverse faktoren afhankelijk, waarvan ik sommige niet zelf in de hand zal hebben. Zie verder "Reis". OOK OP ZEE PER E-MAIL (ALLEEN TEKST!) BEREIKBAAR: ph4136apenstaartsailmail.com MIJN REGULIERE E-MAIL IS: pelangi102apenstaarthotmail.com OF MAAK CONTACT VIA DE BOX "REACTIE PLAATSEN" ONDER AAN DE PAGINA VAN EEN REISVERSLAG nnnn