Ilha da Culatra-Ayamonte-Alcoutim - Reisverslag uit Alcoutim, Portugal van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu Ilha da Culatra-Ayamonte-Alcoutim - Reisverslag uit Alcoutim, Portugal van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu

Ilha da Culatra-Ayamonte-Alcoutim

Blijf op de hoogte en volg Roelf

19 September 2012 | Portugal, Alcoutim

Het is alweer haast een maand geleden dat ik iets van me heb laten horen. Ik heb ca. 3,5 week voor het eiland Culatra voor anker gelegen en me daar vermaakt door uitstapjes naar Olhao, Faro en naar/op het eiland zelf of niets doen. Luieren in de zon. Op zaterdag 8 september was er een feest op het eiland. Begint ca. 22:00 en stopt om ca. 04:00. Eten, drinken en een live band. Daar heb ik Heidi en Andreas ontmoet. Een duits stel uit Jena die op het eiland op vakantie waren en er een huisje hadden gehuurd. Leuke mensen. Heidi kwam zondagmorgen een kijkje nemen aan boord. Andreas sliep zijn roes nog uit. (Capirinhas zijn verraderlijk). Werd door hen uitgenodigd op maandagavond bij hen te komen eten. In dank aangenomen. ´tWas een gezellige avond. De volgende middag kwam Andreas een kijkje aan boord nemen, want hij wilde wel een dagje meevaren. Afgesproken om de volgende morgen weg te gaan naar Ayamonte (Spanje). Een tochtje van ca. 40 zeemijl. We vertrokken ´s-morgens om 08:30 en kwamen rond 15:00 in Ayamonte aan, waar we in de marina aanlegden. Ayamonte ligt aan de spaanse kant van de grensrivier de Guadiana. Helaas was het geen zeilweer voor dit stuk. Na vertrek wat wind, maar tegen. Nog even geprobeerd, maar het schoot niet op. Dan maar motoren. Andreas had het in ieder geval naar zijn zin. ´s-Avonds door Ayamonte gelopen. Een schattig pittoresk stadje met twee prachtige pleintjes, waar jong en oud te vinden is. Aan een van de pleintjes gegeten. De volgende morgen ging Andreas weer terug naar Culetra. Van Ayamonte met de veerboot naar Villa Real (Portugal) aan de overkant. Dan met de trein naar Olhao en van daar met de veerboot naar Culatra. Ik heb nog wat inkopen gedaan en klaar gemaakt voor vertrek op vrijdagmorgen.
Omca. 11:30 de Guadiana op richting Alcoutim (Portugal). Een klein dorpje ca. 15 zeemijl stroomopwaarts. Daar was een feest van 14 t/m 16 september. Nou feesten weten ze daar wat dat is. Overdag festiviteiten waar de bevolking aan mee kan doen, ´s-avonds muziek. Begint om 22:00 en stopt ca. 04:00/06:00 waarin diverse bands zich afwisselen. In het dorp staan allerlei kraampjes, met regionale waren, zoals b.v. kaas, ham/worst, koeken, brood, een heel varken aan ´t spit, medronho (gestookte aardbeien van 48%), etc. etc. Zaterdagavond was het klapstuk. Men had een band uit Engeland gehaald. The Bandit Beatles. Een imitatie van de Beatles, maar echt goed. Verder elke nacht rond 02:30 vuurwerk.
Na 3 dagen herrie en nog 3 dagen genieten van rust, kwinkeleren van vogels, kraaien van hanen, het uit het water springen van vissen en balken van een ezel, denk ik dat ik morgenochtend de rivier weer terug afzak. Wellicht ga ik hier en daar nog voor anker en een dorpje in. Als ik maar de eerste week van oktober weer terug ben in Olhao. Daar gaat de boot op de kant. Eind oktober wil ik dan terugkomen naar Nederland tot ca. februarie 2013. April 2013 gaat ze dan weer het water in.
Ik was voornemens dan de Middellandse zee in te gaan, maar er is hier aan de Atlantische kant nog zoveel te zien, dat ik nog niet zeker ben of ik dat doe of nog een jaartje aan deze kant blijf. We gaan het zien.
Tot later.
P.S. In Nederland wil ik proberen de juiste foto´s bij het juiste reisverslag te zetten. Het wil me nu met de nieuwe lay-out van de site maar steeds niet lukken.

  • 21 September 2012 - 20:43

    Andre'en Jeanne:

    Hoi Roelf ,je geniet in ieder geval met volle teugen van het goede leven. We zien t.z.t. de foto's wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roelf

Welkom op de website van Roelf Hekman aan boord van zeiljacht Pelangi. Het doel van deze site is om een journaal bij te houden van mijn voorgenomen zeezeilreis voor onbepaalde tijd. Het vertrek van die reis staat gepland voor voorjaar 2012 met mijn zeiljacht Pelangi. Zij is een Standfast 40S met een lengte over alles van 12,20 meter, ontworpen door Frans Maas en gebouwd in 1978 op de Standfast werf te Breskens. Sinds september 2007 is zij in mijn bezit. Het jaar eropvolgend is gebruikt voor vervangingen en aanpassingen, zodat ze uitgerust zal zijn voor een dergelijke reis. Vanaf eind 2008 ligt ze in Marina Seaport te IJmuiden en sinds april 2009 woon ik permanent aan boord. Tot het vertrek in 2012 zal de tijd gebruikt worden om nog de nodige puntjes op de "i" te zetten en meer ervaring met haar op te doen. Op de landkaart hieronderde wordt de actueel afgelegde route bijgehouden. De route zoals ik die graag zou willen varen staat op de kaart onder "Reisverslagen/Geplande route". Of de afgelegde route ook zo zal zijn is echter van diverse faktoren afhankelijk, waarvan ik sommige niet zelf in de hand zal hebben. Zie verder "Reis". OOK OP ZEE PER E-MAIL (ALLEEN TEKST!) BEREIKBAAR: ph4136apenstaartsailmail.com MIJN REGULIERE E-MAIL IS: pelangi102apenstaarthotmail.com OF MAAK CONTACT VIA DE BOX "REACTIE PLAATSEN" ONDER AAN DE PAGINA VAN EEN REISVERSLAG nnnn

Actief sinds 06 Juli 2010
Verslag gelezen: 1401
Totaal aantal bezoekers 105458

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 15 Augustus 2019

Mijn zeilrondreis

Landen bezocht: