Alvor-Portimao-Ilha da Culatra - Reisverslag uit Olhão, Portugal van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu Alvor-Portimao-Ilha da Culatra - Reisverslag uit Olhão, Portugal van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu

Alvor-Portimao-Ilha da Culatra

Blijf op de hoogte en volg Roelf

20 Augustus 2012 | Portugal, Olhão

Nog even een stukje Alvor.
De dag van aankomst (maandag 13 aug) ´s-avonds met de bijboot naar een aanlegsteiger aan de boulevard. Het dorpje in. We lagen nl. voor anker in de baai van Alvor. Een baai met veel ondieptes en droogvallende platen. Uitkijken dus. Het dorpje is erg druk met voornamelijk Portugese, Spaanse en Engelse vakantiegangers. Eerst een lekkere koude pils, een grote. Daarna aan de boulevard gegeten in een oud visrestaurant aan de boulevard. Hier werd alle vis en vlees nog op de houtskoolgril klaar gemaakt. De volgende (mid)dag strand dag. Weer met de bijboot naar de kade en over een plankier door de duinen (een beschermd natuurgebied) het strand op. Prachtig lang, breed en vooral schoon strand opzij van de ingang naar de baai.
Toen we aan het eind van de middag terug kwamen, lag de boot, tot onze schrik langszij de boot van Rory en Jane. Onze boot was van het anker geslagen. Waarschijnlijk door de sterke ZW-wind en tegenstroom. Rory en Jane, die daar al tien jaar´s-zomers met hun Whale Song (een Trintella IV) aan een eigen mooring liggen, hadden zich over de boot ontfermd samen met "good old" John. Een solozeiler van 82! jaar, een Engelsman die op de Azoren woont, maar elke zomer met de boot (een eigen gemaakte Van der Stadt) naar Alvor komt.
De boot weer naar een ankerplaats gevaren. Het anker zette zich. Rory kwam nog even langs en onder het genot van een biertje en een toastje met haring in tomatensaus stelde hij voor de volgende morgen met laag water zijn anker met ketting die de mooring op zijn plaats opnieuw te leggen. Omdat we door het krabben van ons anker hiermee onder die ankerketting waren geraakt, was hij bang dat het niet meer strak en in de goede richting lag.
De volgende morgen om 07:30 gingen Alex en ik bij en met Rory aan het werk. Na een kleine twee uur was de klus geklaard en vertrokken we woensdag 15 aug om ca. 12:00 lt. Weinig wind dus rustig aan op de motor naar Portimao. Daar kwamen we tussen 14:00 en 14:30 uur aan. Alex en Margo hadden al te kennen gegeven in Portimao af te willen stappen en de rest van hun vakantie aan land voort te zetten. Doorgevaren naar een pier aan de kade in het centrum waar Alex en Margo huns weegs gingen. Teruggevaren naar de jachthaven van Portimao en daar aangelegd. Tijdens het aanleggen aangenaam verrast door Marjolein, die samen met Maarten van de Mobilae (een Lagoon 380 catamaran) aan de andere kant van de steiger in een box lag. We zijn elkaars volgers, maar nooit gedacht dat we elkaar zo snel zouden ontmoeten, omdat zij nl. al veel eerder uit Lissabon waren weggegaan. Maar ze waren weer op de terugweg van Ilha da Culatra naar Lagos om daar electronische problemen te laten verhelpen.
Donderdag 16 aug met de bijboot naar het centrum van Portimao en bootschappen gedaan en Rory en Jane uitgenodigd voor een etentje op vrijdagavond in hun favoriete restaurant in de Clube Naval de Portimao. E.e.a. als bedankje voor het redden van de boot. "Good old" John was al blij met een fles 1920, een locale brandy.
Vrijdag 17 aug op de dag bezig geweest met de was en allerlei kleine klusjes aan de boot en deze klaar gemaakt voor vertrek op zaterdagmorgen.
Zaterdagmorgen 18 aug om ca. 11:00 lt vertrokken. Volgetankt met diesel en benzine voor de bb-motor. Weer geen wind en toen het wat ging waaien was het nog een uurtje naar Ilha da Culatra en vond het de moeite niet om het zeil te heisen. De ca. 42 zeemijl afgelegd in ca. 7,5 uur.
Isla da Culatra is een eiland die een baai aan de W-kant afsluit. Ook weer een gebied zoals Alvor. Veel ondieptes en droogvallende platen. Op Ilha da Culatra wonen ca. 3000 permanente inwoners, die voornamelijk van de visvangst leven. Er gaan regelmatig veerboten van Culatra naar Faro, dat aan de ZO-kant van de baai ligt en naar Olhao aan de O-kant.
Op zondag 19 aug op Culatra de tijden van de veerboten bekeken en daarna met de bijboot naar Olhao. Moest een hele omweg maken langs een drooggevallen plaat omdat het nog laag water was. Na een klein uurtje vastgelegd aan de kade van Olhao. Wat rond gelopen en de boel verkent. Op de terugweg naar de bijboot wat gedronken op een terrasje nabij de jachthaven. Daar zou om 18:00 lt een live jazz band beginnen te spelen. Moest op tijd terug naar de boot om tussen twee platen direct naar de boot te kunnen varen met hoog water. Dat scheelde me een half uur. Geen live jazz, helaas. ´kBlijf nog even voor anker in de baai van Culatra om ook een tochtje met de veerboot of op eigen kiel naar Faro te gaan. Ik heb tenslotte alle tijd en zolang de zon nog elke dag dag straalt en er een temperatuur van tussen de 27 en 30 graden is, waarom haasten?
Tot later.

• 26 Augustus 2012 - 13:11

Andre' En Jeanne:

Je heb ongeloofelijk veel mooi weer gehad de hele reis en je kan in ieder geval een deel van je droom waar maken. Het zal wel even wennen zijn alleen verder te gaan , maar dat wist je van te voren en je moet maar zo denken je ontmoet altijd weer mensen onderweg.We blijven je in ieder geval volgen.Veel zeil plezier en een goede vaart.De groetjes van Andre'en Jeanne

• 24 Juli 2016 - 15:06

Joao Bento :

Hello

Whereis now Whale Song i loved to see that magic boat !!

best regards

Groetjes

Joao Bento

Roelf

Welkom op de website van Roelf Hekman aan boord van zeiljacht Pelangi. Het doel van deze site is om een journaal bij te houden van mijn voorgenomen zeezeilreis voor onbepaalde tijd. Het vertrek van die reis staat gepland voor voorjaar 2012 met mijn zeiljacht Pelangi. Zij is een Standfast 40S met een lengte over alles van 12,20 meter, ontworpen door Frans Maas en gebouwd in 1978 op de Standfast werf te Breskens. Sinds september 2007 is zij in mijn bezit. Het jaar eropvolgend is gebruikt voor vervangingen en aanpassingen, zodat ze uitgerust zal zijn voor een dergelijke reis. Vanaf eind 2008 ligt ze in Marina Seaport te IJmuiden en sinds april 2009 woon ik permanent aan boord. Tot het vertrek in 2012 zal de tijd gebruikt worden om nog de nodige puntjes op de "i" te zetten en meer ervaring met haar op te doen. Op de landkaart hieronderde wordt de actueel afgelegde route bijgehouden. De route zoals ik die graag zou willen varen staat op de kaart onder "Reisverslagen/Geplande route". Of de afgelegde route ook zo zal zijn is echter van diverse faktoren afhankelijk, waarvan ik sommige niet zelf in de hand zal hebben. Zie verder "Reis". OOK OP ZEE PER E-MAIL (ALLEEN TEKST!) BEREIKBAAR: ph4136apenstaartsailmail.com MIJN REGULIERE E-MAIL IS: pelangi102apenstaarthotmail.com OF MAAK CONTACT VIA DE BOX "REACTIE PLAATSEN" ONDER AAN DE PAGINA VAN EEN REISVERSLAG nnnn

Actief sinds 06 Juli 2010