Atlantische kust Iberisch schiereiland - Reisverslag uit Portimão, Portugal van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu Atlantische kust Iberisch schiereiland - Reisverslag uit Portimão, Portugal van Roelf Hekman - WaarBenJij.nu

Atlantische kust Iberisch schiereiland

Blijf op de hoogte en volg Roelf

14 Augustus 2012 | Portugal, Portimão

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen. Maar hier ben ik dan. De reis gaat verder van Camarinas naar Bayona (Spanje), Aveiro (Portugal), Lissabon en Sines. In Sines een heel epistel geschreven in de bibliotheek, maar moest op een gegeven moment weg. Mijn tijd was op en de oudjes van Sines kregen computerles, dus hadden ze ook die nodig waar ik op bezig was. Kon niet controleren of het verslag op de site stond. Blijkt nu in Alvor aan de Algarve niet zo te zijn. Dus moet ik de hele riedel nog een keer schrijven.

Camarinas-Bayona.
Vertrek 28 jul ca. 19:45 lokale tijd (lt). Afstand 86,5 zeemijl. Vaartijd 14 uur. Gemiddelde snelheid ca. 6 zeemijl per uur. Voorspoedige vaart gehad en een gunstige wind bracht ons snel naar Bayona. Leuk stadje en een stuk levendiger dan Camerinas. Er 1,5 dag voor anker gelegen in een prachtige baai.

Bayona-Lissabon
Vertrokken op 30 jul ca. 14:30 uur lt.
Omdat Margo, Alex zijn vriendin, op 03 aug in Lissabon zou aankomen moesten we het stuk in een keer varen om uiterlijk op 02aug op tijd aan te komen. De eerste dag en nacht met goed weer en redelijlijke wind gevaren. Tweede dag werd de wind minder. Met de gennaker op konden we nog een beetje vaart maken. Op de tweede nacht de gennaker laten staan omdat er nog steeds weinig wind was. Wind draaide iets waardoor er regelmatig gegijpt moest worden. Twee keer ging dat tidens mijn wacht vlekkeloos, maar de derde keer ging de gennaker in een draai, die er niet op eigen kracht uit wilde. Van alles geprobeerd, maar het lukte niet. Uiteindelijk probeerde ik de val er uit te laten. Misschien zou dat helpen. Helaas schoot de val door mijn handen en ging de gennaker voor een groot gedeelte in het water. Om koers te houden wilde ik de motor starten en de electrische stuurautomaat inschakelen. Had ik niet moeten doen! Doordat de gennaker voor een groot deel in het water lag kwam een van de schoten te ver naar achter in het water en raakte in de schroef. Motor sloeg meteen uit en ik durfde hem niet nog eens te starten. Bang dat ik een en ander zou beschadigen. Na veel gehannes uiteindelijk de gennaker aan dek gekregen, nadat ik de schoten had doorgesneden. De wind was nu helemaal gaan liggen en dobberden wat rond in de buurt van Aveiro. Toen Alex wakker werd de situatie uitgelegd en een uitbrander van hem geincasseerd, waarom ik hem niet had geroepen. En terecht. Maar ja, ik dacht hij ligt. net een uurtje.
Nog via de radio assistentie van de reddingsdienst gevraagd, maar die wilde ons een sleepboot aansmeren, die veel geld vroeg. Dus dat sloegen we af. Alex had het lef om de motor nog eens te starten. Gelukkig gebeurde er niets anders dan dat ie startte. Met een laag toerental gingen we op weg naar Aveiro. Daar kwamen met het krieken van de dag aan. En worstelden ons de havenmond binnen met ca. 6 knopen tegenstroom. Naar een ankerplaats gegaan en daar heeft Alex, getooid met snorkel, het stuk schoot dat nog om de schroef zat er af gesneden.
Daarna snel weer verder en kwamen zonder verdere problemen om 02 aug om ca. 16:30 uur lt in Lissabon aan. De volgende dag haalde Alex Margo van het vliegveld en ik ging op zoek naar een zeilmaker en een zaak waar ik nieuwe gennakerschoten kon aanschaffen. De zeilmaker was nodig om reparaties uit te voeren van kleine beschadigingen in gennaker, genua en grootzeil.
Een kleine week sight-seeing in het altijd mooie Lissabon, waar telkens weer nieuwe dingen zijn te ontdekken.

Lissabon-Sines
Op 09 aug om ca. 09:30 uur lt vertrokken. Afstand 61 zeemijlen. Vaartijd 13,5 uur. Gemiddelde snelheid 4,5 knopen/uur
Rustige tocht met mooi weer (dat we trouwens al vanaf de golf van Biscaje hebben) en rustige wind komen om ca. 22:00 uur lt in Sines aan. De eerste keer dat we een haven aan doen in het donker. Mooi gezicht, maar wel goed zoeken naar de havenlichten tussen al die andere lichten.
In sines hadden ze een maandje feest. Aan de rand van de haven veel stalletjes met eten en drinken en 's-avonds levende muziek. Stadje zelf is de geboorteplaats van Vasco da Gama, de Portugese zeevaarder en ontdekker van de route naar India, en heeft een kleine historische kern.

Dit was zo'n beetje wat ik dacht in Sines op 11 aug al op de site te hebben gezet.

Sines-Arrifana
Vertrek Sines 12 aug ca. 06:30 uur lt. Afstand 44 zeemijl. Vaartijd: ca. 9 uur. Gem. snelheid 4,9 knopen/uur.
Rustige tocht. Door weinig wind meerendeel op de motor gevaren.
In de baai van Arrifana om ca. 15:30 uur lt voor anker gegaan. Leuke baai. Rotsen, strandje en een lieflijk klein dorpje aan de kust. Vlak bij Aljezur.

Arrifana-Alvor
Vertrek 13 aug ca. 08:45 uur lt. Afstand 48 zeermijl. Vaartijd ca. 8 uur. Germ. snelheid 6 knopen/uur.
Eerste helft op de motor. Na Sagres naar het oosten de Algarve in met gunstige wind. Verder onder zeil naar Alvor een klein plaatsje tussen Lagos en Portimao. Portimao heb ik ook gebruikt als locatie waar ik nu vandaan schrijf. Het programma kent alleen een Alvor in Brazilie. Portimao is de volgende stop.

Tot later.

  • 15 Augustus 2012 - 17:24

    Aaandre:

    Hoi

  • 15 Augustus 2012 - 17:31

    Andre'en Jeanne:

    Hoi Roelf en maten. Tot op heden hebben jullie een hele mooie reis gehad, zonde van de schade aan je genaker en val maar ja een van de eerste lessen moet ook zijn dat je nooit de motor mag starten als er ook maar iets buitenboord hangt.We hopen dat jullie verder een mooie reis hebben en je moet maar zo denken beter te weinig dan te veel wind.De groetjes van Andre'en Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roelf

Welkom op de website van Roelf Hekman aan boord van zeiljacht Pelangi. Het doel van deze site is om een journaal bij te houden van mijn voorgenomen zeezeilreis voor onbepaalde tijd. Het vertrek van die reis staat gepland voor voorjaar 2012 met mijn zeiljacht Pelangi. Zij is een Standfast 40S met een lengte over alles van 12,20 meter, ontworpen door Frans Maas en gebouwd in 1978 op de Standfast werf te Breskens. Sinds september 2007 is zij in mijn bezit. Het jaar eropvolgend is gebruikt voor vervangingen en aanpassingen, zodat ze uitgerust zal zijn voor een dergelijke reis. Vanaf eind 2008 ligt ze in Marina Seaport te IJmuiden en sinds april 2009 woon ik permanent aan boord. Tot het vertrek in 2012 zal de tijd gebruikt worden om nog de nodige puntjes op de "i" te zetten en meer ervaring met haar op te doen. Op de landkaart hieronderde wordt de actueel afgelegde route bijgehouden. De route zoals ik die graag zou willen varen staat op de kaart onder "Reisverslagen/Geplande route". Of de afgelegde route ook zo zal zijn is echter van diverse faktoren afhankelijk, waarvan ik sommige niet zelf in de hand zal hebben. Zie verder "Reis". OOK OP ZEE PER E-MAIL (ALLEEN TEKST!) BEREIKBAAR: ph4136apenstaartsailmail.com MIJN REGULIERE E-MAIL IS: pelangi102apenstaarthotmail.com OF MAAK CONTACT VIA DE BOX "REACTIE PLAATSEN" ONDER AAN DE PAGINA VAN EEN REISVERSLAG nnnn

Actief sinds 06 Juli 2010
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 105438

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 15 Augustus 2019

Mijn zeilrondreis

Landen bezocht: